webfaqt.com
German | Persian | English
 
    Tehran - Iran صفحه اول      مقالات   وبلاگ    
 
روایتی از محتوا، متن و مدیریت محتوا

بشنو از نی چون حکایت می‌کند



به «www.webfaqt.com» خوش آمدید!


       تصویر: تهران ؛ اکتبر ۲۰۱۹


سایت رسمی
«فراتر» تابان خواجه‌نصیری

تحلیلگر، نظریه‌پرداز، آینده‌پژوه، یوفولوژیست، نويسنده، مترجم، روزنامه‌نگار آزاد، ترانه‌سرا، آهنگساز، نوازنده و مدرس گیتار (پاپ، جز، بلوز)، پژوهشگر و سخنران


«اندیشکده مطالعات و پژوهشهای علمی و راهبردی فراتر، حفظ، نشر و گسترش آثار و اندیشه‌های تابان خواجه‌نصیری»


تابان خواجه نصیری


تابان‌خواجه‌نصیری - تحلیلگر، نظریه‌پرداز، آینده‌پژوه، یوفولوژیست، نویسنده، مترجم، پژوهشگر، روزنامه‌نگار آزاد و سخنران - متولد ۱۳۴۶، ساكن تهران است. تابان خواجه‌نصیری ارائه دهنده تئوری‌های «گرداب گسترده گیتی», «فراتر از زمین‌شناسی»، اولین فعال و پژوهشگر در زمینه «کار از راه دور» در ایران است که از سال ۱۳۶۸ تاكنون در زمینه‌ها‌ی مختلف و مرتبط با كامپیوتر، ارتباطات و اینترنت، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، علوم و فنون مختلف از جمله زبان و زبان‌شناسی، تاریخ و ادبیات ایران، نقد ادبی و هنری، تاریخ و ادبیات بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، شعر و ترانه و موسیقی، روان‌شناسی، فراروان‌شناسی، هیپنوتیزم و تله‌پاتی، رسانه‌های‌جمعی، مدیریت، ارتباطات ماهواره‌ای، زمین‌شناسی, زلزله‌شناسی، هوای فضا و ... مطالعات و پژوهش‌های متعددی داشته است. او دیوانه‌وار عاشق منظومه شمسی، خورشید، کره زمین، ایران، مردم، علوم، فنون و هنرهای مختلف و «در یک نگاه» عاشق تحقیق، مطالعه و یادگیری و نگارش مداوم است. ...

مقالات منتشر شده در فاصله‌ی ۳۰ سال گذشته تابان خواجه‌نصیری با رسانه‌های متعددی از جمله صدا و سیما (روابط بین‌الملل و گروه ورزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی)، نهادها و موسسات تحقیق و توسعه، فعالان مطبوعاتی، فرهنگی و هنری، ناشرین، شرکت‌ها و سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی متعدد همکاری داشته است.

مصاحبه با نشریه سیلیکون در اواخر دهه ۷۰ مطالب و مقالات و مصاحبه‌های متعددی از خواجه‌نصیری در سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها، جراید و مطبوعات کشور از جمله روزنامه‌های ایران، سرمایه، حیات نو اقتصادی، تفاهم و مجلات و نشریاتی چون سروش، علم الكترونیك و كامپیوتر، شبكه، كامیاب، آشیانه، هنرموسیقی و فرهنگ مردم، تجارت و تبلیغات، بازاریابی اینترنتی و ... منتشر شده است. در اولین شماره‌های نشریه‌ی شبکه(سال ۱۳۷۷)، برای اولین بار مقالاتی در زمینه «کار از راه دور» منتشر ساخت.

برگزاری سمینار و سخنرانی علاوه بر سخنرانی و ارائه سمینارهای مرتبط با فن‌آوری اطلاعات و بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی از طریق پست الکترونیک، خواجه‌نصیری همچنین با سایت‌های اینترنتی داخلی و خارجی متعددی در رابطه با طراحی سایت، مدیریت سایت، بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، نگارش و ترجمه متن و بازاریابی محتوا و بومی سازی متن وب، مطلب و مقاله، تولید محتوا، هماهنگی، مشاوره و همكاری داشته است.

ایجاد پل ارتباطی از طریق رسانه‌های اجتماعی سایت وب اف ای کیو تی دات کام سایت رسمی تابان‌ خواجه‌نصیری است که از هفتم ماه اوت سال ۲۰۰۰ روی اینترنت قرار دارد و هدف و قصد نهایی آن علاوه بر ارائه طیف وسیعی از علاقمندی‌ها، مطالعات، پژوهش‌ها، نگرش‌ها و نگارش‌ها، ایجاد یک پل ارتباطی با مخاطبین و هواداران و نیز در عین حال ارائه آرشیو مجموعه‌ای از برخی مقالات و یادداشت ‌های منتشر شده و منتشر نشده، تصاویر، اشعار و نوشته‌های خواجه‌نصیری بر روی اینترنت است.









روایتی از بازاریابی از طریق پست الکترونیک

کلارا کرمی، مترجم و مدرس زبان آلمانی، کارشناس ارشد روزنامه‌نگاری




کلارا کرمی دوست و همراه دیرینه. زاده تهران و کارشناس ارشد روزنامه‌نگاری از دانشگاه دورتمند آلمان است. وی در کنار تجربیاتش در حوزه رسانه، ترجمه ۱۰ عنوان کتاب از کورت تپرواین، ۱۵ عنوان کتاب در حوزه کتاب کودک و نوجوان و نیز مقالات و مصاحبه‌های بسیاری را در کارنامه خود دارد. او همچنین دستی در شعر و بازیگری تآتر داشته است. در زمینه محتوای فرهنگی، بصری و نیز زبان و ترجمه از نظر و پیشنهادات او استفاده می‌کنیم.




اعلان‌ها و یادداشت های کوتاه

انسان‌شناسی : در روایتی از تاریخ ‌شفاهی: خودآگاهی





در درون ما نوعی «آگاهی» وجود دارد. دستیابی و دسترسی یافتن به این آگاهی درونی که از آن به عنوان یک نیروی درونی یا من شخصاً از آن در گفته‌ها و نوشته‌ها و یادداشت‌هایم معمولا به عنوان «شمع درون» یاد می‌کنم خودش یک «هنر» یا تکنیکی است که مقدم بر همه چیز از جمله تفکر و اندیشه است. مثل حالت بی‌وزنی، شما ابتدا باید خود را در یک حالتی قرار دهید که اصطلاحاً به آن می‌گویند «حالت بی فکری». این حالت درونی، نوعی سکوت درونی است. سکوت درونی در شما یک جور احساس آرامش عمیق ایجاد می‌کند. این حس آرامش عمیق به شما نوعی حس اطمینان قلبی می‌دهد که همه چیز روبراه است و هیچ مشکل و یا ناراحتی از لحاظ جسمی و روحی یا در محیط اطراف شما وجود ندارد و شما به یک حالت استثنایی دست یافته‌اید یا این که می‌خواهید دست پیدا کنید تا، یک) «شما فعلا و‌ فقط وجود دارید» ، دو) «شما در امنیت کامل هستید.» و سه) «شما در رفاه عمیق و سلامت کامل قرار دارید.» مثل هر کار دیگری، شما اگر بخواهید در این کار (رسیدن به خودآگاهی) به استادی برسید باید که بسیار تمرین کنید و به خودتان آموزش دهید. پس ابتدا شما می‌خواهید به یک حالت «هوشیاری» برسید، نوعی هوشیاری عمیق که در آن «هیچ» فکر و اندیشه‌ای راه نفوذی ندارد. سپس، با این هوشیاری آرام آرام به «خودآگاهی» برسید. «آگاهی» یا «خودآگاهی» چیست و چرا اینقدر ارزشمند است؟ «آگاهی» یا «خودآگاهی» یعنی این که ما بدانیم واقعاً کیستیم؟ چطور و چگونه به دنیا پاسخ می‌دهیم؟! واکنش ما به رویدادهای محیط اطراف‌مان چگونه است؟ پیش از پرداختن به این بحث، اجازه دهید تا ببینیم آیا حیوانات خودآگاه هستند؟ سگ‌ها و گربه‌ها، میمون‌ها، خرس‌ها و گرگ‌ها در مورد خودشان آیا خودآگاهی دارند؟ ما بر اساس یک سری تست‌ها (مثل تست آینه)، آزمایشات و آخرین تحقیقات و پژوهشهای علمی به این نتیجه‌های شگرف رسیده‌ایم که حیوانات از طریق بو و صدا با دیگر هم‌نوعان خود یا دیگر جانوران و انسان ارتباط برقرار می‌کنند. خود همین ارتباط برقرار کردن به این مفهوم است که اعلام موجودیت و هویت می‌کنند و برای خود و قلمرو خود ارزش و احترام قایل هستند و از خود و قلمرو خود، توله ‌هایشان دفاع می‌کنند و حاضرند برایش بجنگند و بهایش را با زخمی شدن و یا به خطر انداختن جان خود بپردازند. آنها به دنیای خود و دنیای اطراف خود واکنش نشان می‌دهند. خودآگاهی در حیوانات نسبت به خود یا دیگران به نوعی حتی اگر شده محدود وجود دارد و آنها با ایجاد سر و صدا و انجام کارها و رفتارهایی احساسات عمیق خود از ترس و نگرانی، حسادت، عشق و محبت، دوستی و وفاداری و ناراحتی و درد را نشان می‌دهند. من شخصاً در این خصوص مشاهدات و تجربیات متعددی دارم که اینها را بر اساس آن اطلاعات می‌گویم و می‌نویسم که قطعا در جای دیگری به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهم کرد. در انسان آگاهی به این صورت تعریف شده است: داشتن احساس، داشتن آگاهی، برخورداری از ذهنیت، درک کیفیات، توانایی تجربه یا احساس، بیداری، هشیاری، داشتن احساس خودخواهی و برخورداری از یک جور سیستم کنترل اجرایی در ذهن. گاهی اوقات که من اینها را پشت سر هم نام می‌برم ممکن است برخی را نگویم و یا جا به جا بگویم، گاهی ناگهان موارد دیگری، از تجربیات یا علوم و دانش‌های دیگری، به عنوان مثال با توجه به رخدادهای جهانی در گوشه و کنار دنیا، به ذهنم ‌آید و اضافه ‌کنم. موضوع این است که در انسان احساس خودآگاهی و مسئولیت و پاسخگویی فراتر رفته است. یک سگ یا گربه یا گنجشک نسبت به وضعیت سگ یا گربه‌ و گنجشک دیگری در گوشه دیگری از دنیا احساس مسئولیت نمی‌کند اما همین سگ یا گربه و گنجشک در مورد خود و هم‌نوعان خود، خانواده خود، پدر یا مادر و خواهر و برادرهایش با کوچکترین احساس ترس یا خطر، با ایجاد سر و صداهای خاص در هشدار دادن یا فراخواندن، خوش و بش کردن، ابراز محبت و علاقه، اهمیت دادن، همدردی کردن با حرکت دادن یا نگاه داشتن دم در حالتی خاص یا در مورد سگ‌ها و گربه‌ها با خواباندن گوش‌ها به سمت عقب، کج کردن سر به طرفین، دست‌ها را به سمت جلو دراز کردن، لم دادم، پشت کردن به سوژه، جای دیگری را نگاه کردن و ... تا جهیدن، حمله‌ور شدن و فرار کردن واکنش نشان می‌دهد. انسان نه تنها خودآگاه است بلکه می‌تواند روی این خودآگاهی کار کند و آن را پرورش دهد و از آن به عنوان نیرویی عظیم به نفع خود استفاده کند. در واقع «خودآگاهی» است که از ما یک «انسان» به معنای واقعی کلمه می‌سازد. شما در یک حالت «سکوت درونی» بدون هیچ فکری، فقط ناظر و شاهد عبور یا رژه افکار از مقابل دیدگان‌تان در درون‌تان هستید و قدرت شما در حذف یکی یکی این افکار متعدد است تا در نهایت وقتی که ذهن کاملا آرام ‌گرفت و آرام می‌گیرد در آن حالت استثنایی در مورد موضوعات مهمتر سوال یا سوالاتی اساسی‌تر بپرسید و از آن نیروی درونی پاسخ‌هایی بی‌نهایت ارزشمند و منحصربفرد و فراموش‌نشدنی دریافت کنید. - تابان خواجه‌نصیری






تولید محتوا، نگارش و ترجمه
کلیه متون، نقد و بررسی

انگلیسی | فارسی | آلمانی

۰۹۱۰-۹۷۵۹۸۶۹




اجرا و آموزش خصوصی موسیقی

تدریس خصوصی موسیقی، نوازندگی گیتار پاپ و الکتریک

برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی برای ثبت نام و رزرو جلسات تماس بگیرید


۰۹۳۲-۹۲۸۵۳۵۲





روایتی از نظرات و پیشنهادات شما

دعوت برای ارسال آثار و نظرات





قابل توجه نویسندگان، پژوهشگران و نشریات و ناشرین محترم

چنانچه کتاب، لوح فشرده، نرم‌افزار یا برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌های همراه هوشمند یا مقالاتی درباره زندگی، نظرات، پژوهش‌ها و آثار تابان خواجه‌نصیری به رشته‌ تحریر درآورده و یا در نشریه یا توسط ناشری منتشر ساخته‌اید، کافی است تا یک نسخه از آن مقاله یا کتاب را با ارسال به آدرس: «تهران، انتهای بلوار فردوس غرب (ناصر حجازی)، بهارشمالی:(خیابان شهید طاهر اسپندارفر شمالی)، بن‌بست چهارم، پلاک ۸ کد پستی (۶۳۶۴۱-۱۴۸۴۷)» ارسال فرمایید تا آن مطلب یا کتاب، لوح فشرده یا برنامه و نرم‌افزار شما جهت معرفی به خوانندگان و بازدیدکنندگان سایت به مدت یک ماه به صورت رایگان در این سایت و صفحه‌ اینترنتی قرارگیرد. چنانچه مقاله را به صورت تایپ شده در اختیار دارید می‌توانید آن را به آدرس پست الکترونیک ما «journalist@webfaqt.com» ارسال نمایید.


::: جهت ارسال نظرات و پیشنهادات‌تان می‌توانید از فرم بالای صفحه و یا ایمیل t.k.nassiri@gmail.com اقدام کنید!


پژوهش خلاقانه
برای
نگرش و نگارش خلاقانه

متعهدم به خوب و ساده نوشتن، بکر، اصل و مبتکرانه نوشتن و دقیقا با توجه به نیاز‌های مردمم نوشتن




فراتر از انسان‌شناسی: قرآن: سوره البینه


فراتر از انسان‌شناسی : اخبار: «کشف اولین مورد دی‌ان‌ای انسان ماقبل تاریخ از دندان گوزن ۲۰ هزار ساله»


فراتر از انسان ‌شناسی: «قرآن پانصدساله در حال ترمیم»


ژن اجداد ایرانی در مردمان شرق آفریقا


انسان‌شناسی فرهنگی: اهمیت صدا و موسیقی


برای گلهایی که شکوفا می‌شوند پیش پای ما: رالف والدو امرسون؛


مردم‌شناسی انسان‌شناسی چیست؟


ماموریت ممکن ما ... بیان حقایق تکان‌دهنده!



تازه چه خبر؟
فراتر از انسان‌شناسی: قرآن: سوره البینه

فراتر از انسان‌شناسی : اخبار: «کشف اولین مورد دی‌ان‌ای انسان ماقبل تاریخ از دندان گوزن ۲۰ هزار ساله»

فراتر از انسان ‌شناسی: «قرآن پانصدساله در حال ترمیم»

ژن اجداد ایرانی در مردمان شرق آفریقا

انسان‌شناسی فرهنگی: اهمیت صدا و موسیقی

برای گلهایی که شکوفا می‌شوند پیش پای ما: رالف والدو امرسون؛

مردم‌شناسی انسان‌شناسی چیست؟

انسان‌شناسی : در روایتی از تاریخ ‌شفاهی: خودآگاهی


::: جهت مشاهده و مطالعه مطالب تازه به مرور این صفحه ادامه‌دهید!


در یک نگاه
فراتر از انسان‌شناسی: قرآن: سوره البینه



بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ (۱) رَسُولٌ مِنَ اللَّـهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً (۲) فِيها كُتُبٌ قَيِّمَةٌ (۳) وَ ما تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ (۴) وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ (۵) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فِي نارِ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أُولئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ (۶) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (۷) جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً رَضِيَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ (۸)

اسلام‌نیاورده‌ها، یعنی اهل‌کتاب و بت‌پرست‌ها، می‌گفتند که دست‌بردارِ عقایدشان نیستند تا اینکه دلیلی روشن به‌سویشان بیاید. (۱) مثلاً پیامبری از طرف خدا و کتابی آسمانی و بی‌عیب برایشان بخواند (۲) که محتوای باارزشی داشته باشد. (۳) اما بعد از آنکه آن دلیل روشن، یعنی پیامبر با قرآن، برایشان آمد، همین‌ها انکارش کردند و از دورش پراکنده شدند! (۴) با آنکه فقط دستور داشتند خدا را از ته دل بپرستند، حق‌‌طلب باشند، نماز را با آدابش بخوانند و صدقه بدهند. همین‌ها برنامۀ درست زندگی است دیگر! (۵) اسلام‌نیاورده‌ها، یعنی اهل‌کتاب و بت‌پرست‌ها، در آتش جهنم‌اند و در آن ماندنی. آن‌ها بدترین خلق خدایند. (۶) اما کسانی که اسلام آورده و کارهای خوب کرده‌اند، بهترین خلق خدایند. (۷) پاداششان پیش خدا باغ‌های همیشه‌سبزی است که در آن‌ها جوی‌ها روان است و آنان همیشه آنجا ماندنی‌اند‌. خدا از آنان راضی است و آنان هم از خدا راضی‌اند. این‌ها نصیب آنانی می‌شود که از خدا حساب ببرند! (۸)




فراتر از انسان‌شناسی : اخبار: «کشف اولین مورد دی‌ان‌ای انسان ماقبل تاریخ از دندان گوزن ۲۰ هزار ساله»



یورونیوز فارسی - دندان باستانی کشف‌شده در سیبری   -

  Copyright  Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology/Nature



دانشمندان با استفاده از یک تکنیک جدید برای استخراج ژنوم از فسیل‌های باستانی، دن‌ان‌ای یک زن مربوط به زمان ماقبل تاریخ را روی یک آویز زینتی که از دندان نیش یک گوزن باستانی ساخته شده بود پیدا کردند.

این دندان سوراخ‌شده که متعلق به ۲۰ هزار سال پیش است پیشتر در غاری در سیبری کشف شده بود.

در مطالعه تازه یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی پروفسور ماری سورسی، باستان‌شناس از دانشگاه لایدن هلند، و ماتیاس مایر متخصص ارشد ژنتیک از دانشگاه لایپزیگ آلمان شرکت داشتند. آنان ابتدا دندان سوراخ‌شده را شستند و سپس ذرات رسوب دی‌ان‌ای روی آن را با روش جدید غیرتهاجمی (که تغییرات سطحی قابل توجهی بر جای نمی‌گذارد) جدا کردند.

این روش محققان را قادر می‌سازد تا دن‌‌ان‌ای‌های باستانی را که توسط برخی مواد متخلخل از جمله استخوان‌ها، دندان‌ها و عاج‌ها جذب شده‌اند، از آن‌ها استخراج کرده و به آرامی جدا ‌کنند. این دندان حیوانی در سال ۲۰۱۹ در غار دنیسوا در شمال روسیه پیدا شده بود.

دانشمندان می‌گویند دی‌ان‌ای یافت شده مربوط به زنی از عصر حجر است که ژنوم‌اش با اجداد سیبری نشین‌‌ها، بومیان آمریکا و گله‌داران استپ عصر برنز مرتبط بوده است. زن در میان قومی شکارچی حضور داشته که در دامنه کوه‌های آلتای در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری شرق غار زندگی می‌کرده‌اند.

محققان معتقدند این آویز احتمالا بین ۱۹ تا ۲۵ هزار سال پیش درست شده باشد. زن ممکن است با سوراخ کردن دندان نیش آن را به عنوان بخشی از سربند، دستبند و یا هر دو استفاده کرده باشد.

بخش انسان‌شناسی تکاملی موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک آلمان در بیانیه‌ای گفت: «دندان پس از تجزیه و تحلیل کاملاً دست‌نخورده باقی ماند. این شاهدی بر عصری جدید در تحقیقات دی‌ان‌‌ای باستانی است که در آن شناسایی صاحبان زیور‌آلات و ابزارهای تولید شده در گذشته دور می‌تواند ممکن شود.»

منبع: یورونیوز فارسی




فراتر از انسان ‌شناسی: «قرآن پانصدساله در حال ترمیم»



فراتر از انسان‌شناسی : در روایتی از فرهنگ و هنر: «تایوانی‌ها معتقدند که قدیمی‌ترین قرآن، قرآنی پانصد ساله است که نزد آنان در بیمارستان کتاب در حال ترمیم است.

کتابخانه ملی تایوان بازسازی نسخه دست‌نویس قرآن ۵۰۰ ساله را مورد تایید قرار داد.

متن باستانی بیش از دو سال پیش توسط یک داوطلب ترک تزو چی، فیصل هو (胡光中) به استاد بنیاد بشردوستانه بودایی‌ها، تزو چی، چنگ ین (證嚴) داده شده است.

وقتی استاد چنگ کتاب را دریافت کرد، سوسک‌هایی میله‌ای شکل روی صفحات کتاب در حال غذا خوردن بودند. بنابر این، اولین مرحله ترمیم کتاب، کرم‌زدایی هیپوکسیک برای حذف حشرات بود.

با بررسی دقیق‌تر، همچنین مشخص شد که این قرآن توسط چهار نفر مختلف با جوهرهای مختلف نسخه‌برداری و نوشته شده است. این شامل ۷۵ فصل است و بین قرن ۱۵ و ۱۶ تکمیل شده است.
_____      خط پایان فهرست    _____

منبع خبر :





ژن اجداد ایرانی در مردمان شرق آفریقا







انسان‌شناسی فرهنگی: اهمیت صدا و موسیقی





___________ تابان خواجه‌نصیری ___________

در مباحث مرتبط با انسان و انسان‌شناسی فرهنگی، صدا و ‌موسیقی بسیار اهمیت دارند. همیشه به عنوان یک موزیسین که ساز گیتار را به عنوان ساز اصلی انتخاب کرده، برایم این سوال وجود داشت و دارد که چرا صدا و بویژه صدای انسان و صدایی که از یک ساز موسیقی شنیده می‌شود تا این حد اهمیت دارد؟! این یک سوال اساسی و مهم است و نباید از آن سرسری بگذریم و عبور کنیم. در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا، در اروپا یا آمریکا، پاسخ به همین نوع سوالات آموزش داده می‌شود و مردم سالها به مطالعه و پژوهش می‌پردازند تا به همین نوع سوالات پاسخ دهند. همین مطالعات و پژوهش‌ها زمان بسیاری از آنان می‌گیرد، حاصل آن پژوهش‌ها می‌شود مقاله‌ای و تزی برای اخذ مدارک دانشگاهی در مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس یا دکترا و ... بنابر این، پرداختن به این موضوعات و سوالات مهم است. بیشتر مواقع از همان دوران جوانی و نوجوانی این گونه سوالات ذهن و روح مرا به شدت درگیر خود ساخته بود. اوایل به عنوان مثال، اصلاً نمی‌توانستم بخوانم، یعنی هماهنگ نگه داشتن صدایم با نت‌های موسیقی بسیار سخت بود و فوراً از گام خارج می‌شدم. درک موسیقی، فیزیک، امواج و فرکانس‌ها مهم بود اما مهمتر از آن درک‌ فیزیولوژی بافت عضلات خاص در منطقه هنجره‌ام بود. پیش از انقلاب یک معلم موسیقی داشتیم که از همه بچه‌ها تست صدا می‌گرفت تا ببیند چه کسی می‌تواند بخواند و چه‌ کسی نمی‌تواند. آن تست ساده که خواندن چند نت اولیه از یک ترانه به انتخاب خودمان بود، اولین تجربه‌ام در خواندن امادر عین حال، با کمی هم تلاش برای اجرای صحیح نت‌ها و صداها و در کل موسیقی بود. در حقیقت، خودم هم داشتم از لحاظ علمی خودم را تحلیل یا سبک سنگین می‌کردم. چند سال قبل‌تر از آن در دوران دبستان، اجرای موسیقی و خواندن و حتی نوشتن نمایشنامه و اجرای یک یا چند نمایش کمدی را در کارنامه‌ام داشتم و بسیاری از معلم‌هایمان در آن زمان تعجب می‌کردند از این همه شور و شوق و اشتیاق و عشق به هنرهایی چون شعر و ترانه و موسیقی، نوشتن و اجرای نمایش (که البته در آن زمان برای خنداندن هم‌کلاسی‌‌ها، کمدی را انتخاب کرده بودم). نمی‌خواهم از این بحث خارج شوم که برایم از آن روز و روزگار، صدا و موسیقی اهمیت داشت. پس از تست صدا و کمی خواندن، معلم موسیقی‌ام گفت هنجره‌ات توانایی‌های خوبی در تولید صدا و موسیقی دارد که اگر آموزش ببینی واقعاً می‌توانی بخوانی. همین مهم بود که کسی این را به من بگوید تا به عنوان پروژه‌ای، کاری برای انجام، تمرین را آغاز کنم. از همان آغاز پروسه یاد گرفتن نواختن گیتار و نت‌ها و گام‌های موسیقی به صورت جدی و کاملا علمی شروع کردم روی صدایم هم کار کردن، کار کردن با نت‌ها، اجرای صحیح نت‌ها، نوشتن و خواندن درست نت‌ها و این برایم خیلی مهم بود. بخصوص، درک این موضوع خیلی مهم بود که شما در آن سن و سال کم در همان دوران جوانی و نوجوانی ناگهان می‌فهمیدید و متوجه می‌شدید که یک حساب و کتاب‌های بسیار دقیق وجود دارد که کسی می‌تواند بر اساس ان دانش و مهارت‌هایی ساز بزند و با آن بخواند، کلی از علم فیزیک و ریاضی و فیزیولوژی و انسان‌شناسی فرهنگی و تجربی در این راه وجود داشت که باید درباره‌اش با جدیت تمام می‌خواندم و مطلع می‌شدم. درک این موضوع بسیار اهمیت داشت و دارد که شما در یک سن و سال کم، بفهمید که صدا و موسیقی چقدر برای ما انسان‌ها مهم است. این مهم بود و هست که ما با صدا و موسیقی به سطحی خاص در روابط اجتماعی‌مان در محیطی که در آن زندگی‌ می‌کنیم دست می‌یابیم. موسیقی آن روز و روزگار تا به امروز تماما بسط و تکامل موسیقی‌ای است که همگی از قبل آمده است. در سرتاسر جهان هزاران هزار نفر از راه صدا و موسیقی، از راه آواز خواندن و اجرای موسیقی زندگی‌های خود را گذرانده‌اند، اما هیچگاه نمی‌خواستم به صورت حرفه‌ای خواننده یا نوازنده شوم، فقط می‌خواستم بدانم، می‌خواستم دانش و اطلاعات‌‌اش را داشته باشم تا آن را بفهمم که چرا صدا و موسیقی مهم است، چرا در زمینه‌های هنری و فرهنگی پرداختن به اینها مهم است، چرا لالایی‌ها در فولکلور مردم مهم است. سالها مطالعه و پژوهش لازم بود تا نهایتاً بفهمم که اینها اهمیت دارد چون اینها «رسانه‌های بشر» برای «ارتباطات» هستند. صدا و موسیقی رسانه‌هایی هستند که عمق زمان، فرهنگ، تمدن و تاریخ یک قوم، ملت یا بشریت را نشان می‌دهند. در رشته‌ی آکادمیک «مردم‌شناسی» یا «انسان‌شناسی» آلات موسیقی اهمیت دارند. باستان‌شناسان خروارها خاک را کنار می‌زنند تا به این فرهنگ و تمدن مدفون شده بشری دست پیدا کنند، تا سازهای بادی چوبی و سازهای کوبه‌ای باستانی را بیابند. اینها اولین رسانه‌های بشر پیش از اختراع زبان و خط بودند برای ارتباطات و رساندن صحیح و به موقع پیام از مراسم یا رویدادی مهم که نزدیک می‌شد یا خطری که محتمل بود.


چنانچه مایلید از طرف خود یا روابط عمومی سازمان / شرکت و موسسه خود به این مطلب پاسخی بنویسید تا ذیل این مطلب درج شود؛ کافی است با استفاده از ایمیل دامنه خود با آدرس پست الکترونیک ‏‪tkn.musician@gmail.com‬‏ به صورت مستقیم مکاتبه کنید.

متونی که به این ترتیب اینجا در سایت قرار می گیرند «کپی رایت» دارند. لطفا بدون اجازه کتبی و هماهنگی قبلی در نشریه چاپی و یا سایت یا وبلاگ آنلاین خود منتشر نکنید.






یادداشت‌های فرعی مرتبط



لینک های مرتبط



گزارش تایید مطالعه





برای گلهایی که شکوفا می‌شوند پیش پای ما: رالف والدو امرسون؛



برای گلهایی که شکوفا می‌شوند پیش پای ما؛
برای علف‌هایی ظریف، بسی تازه، بسی لطیف،
برای آواز این پرنده‌ها، زمزمه‌ی زنبور‌ها:
برای همه چیزهایی که می‌شنویم یا که می‌بینیم،
آه ای خدای آسمان‌ها، تو را سپاسگزاریم!
- رالف والدو امرسون
ترجمه: تابان خواجه‌نصیری




مردم‌شناسی انسان‌شناسی چیست؟



مردم‌شناسی اساسأ عبارت است از بررسی و مطالعه علمی مردم و انسان، فرهنگ مردم و این دانش سعی دارد به این سوالات پاسخ دهد که ماهیت جامعه چیست؟ چرا فرهنگ‌ها تغییر می‌کنند؟ رابطه بین یک شخص بعنوان یک فرد منفرد و یک شخص بعنوان عضوی از یک گروه اجتماعی چیست؟ مشخصات برجسته‌ی انسانیت کدام است؟ چرا فرهنگ‌ها متفاوتند؟




ماموریت ممکن ما ... بیان حقایق تکان‌دهنده!



«ماموریت ممکن ما»
کسب داده‌ها، اطلاعات معتبر، اخذ تصمیمات به موقع، به‌کارگیری روش‌های علمی و برخورداری از مهارت‌های مورد نیاز، سخت‌کوشی در راه رسیدن به اهداف و در نهایت، بیان حقایق تکان‌دهنده!





روایتی از روزنامه‌نگاری

درباره «روایتی از روزنامه‌نگاری»


یکی از  اولین روزنامه‌ها در تاریخ روزنامه‌نگاری پیش از اختراع ماشین چاپ و آغاز صنعت چاپ و نشر، اولین و ابتدایی‌ترین نوع روزنامه‌نگاری محدود بود به حرف و حدیث‌های مردم. تجار، ملوانان و ماجراجویان و مسافران سرزمین‌های دور و نزدیک که اولین روزنامه‌نگارانی بودند که اخبار سرزمین‌های دور و نزدیک را جمع‌آوری می‌کردند و این اخبار را با خود به سرزمین مادری و وطن‌شان می‌آوردند و اینها بودند که اخبار و داستان‌های خبری را برای دیگران «روایت» می‌کردند. پس از اینها، دوره‌گردان و فروشندگان خرد کالا و خدمات بودند که روایت‌هایی را که شنیده بودند برای مردمان عادی دیگری که می‌دیدند بازگو می‌کردند. همین جا ببینید که «روزنامه‌نگاری» تا چه حد به «بازاریابی» و «فروش» کالا و خدمات نزدیک است. ... پس از اینها قدیمی‌ترین نسل از کاتبان دست به کار می شدند و آنچه از روایت‌های مختلف شنیده و دیده بودند برای استفاده آیندگان بر روی پوست حیوانات و برگ درختان و بعدها بر روی کاغذ می‌نوشتند تا برای نسل‌های آینده باقی بماند. روزنامه‌نگاری به شکل سنتی و پس از اختراع چاپ اما در اواسط قرن شانزدهم در ونیز ایتالیا در قالب «اعلامیه‌های مکتوب» که به قیمت یک گزتا (واحد پول ونیز دران زمان) فروخته می‌شد اما بسیاری شروع رسمی روزنامه نگاری را از قرن ۱۸ می دانند. جمع آوری و توزیع و پخش اخبار و اطلاعات به شکل صوتی و تصویری در قالب رادیو تلویزیون از قرن بیستم و اینترنت هم همانطور که می‌بینید از اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم آغاز شد.

روایتی از روزنامه‌نگاری معتقدم و سخت بر اين نظر، چون هميشه، تاکيد و پافشاري دارم که ما در ايران امروزمان روزنامه نگار به معناي‌ واقعي کلمه يعني ژورناليست نداريم. ژورناليسم داراي ارکاني است که به دلايل مختلف در اين گوشه از دنيا (خاورميانه و شرق دور) فراموش شده است. روزنامه نگاري در ايران فاقد دقت، کنجکاوي و حرکت در سمت و سوي منافع مردم است. اين آفتي است که به جان اين رشته در اين مملکت افتاده است و اگر فردي از جان گذشته، بخواهد فقط يکي از اين ارکان را مورد توجه و عنايت قرار دهد، ديگر نامش را در هيچ روزنامه و رسانه اي نخواهيد يافت. روزنامه نگاري که بخواهد اطلاعات و اخبار و آمار و ارقام صحيح را با دقت جمع آوري کند از همان ابتدا به در بسته زده است، به غلط هدايت می‌شود و به سادگي خواهيد ديد که هيچ مرکز و اداره و سازمان خبری و آماري حاضر به پاسخگويي صريح و صحيح به او نيست. در اينجا، ناگهان تمام منابع ارتباطي و اطلاعاتي، طبقه بندي شده و محرمانه تلقي می‌شوند. (تابان خواجه‌نصیری، تهران - سی و یکم شهریور ماه ۱۳۸۷)

گابریل گارسیا مارکز درباره روزنامه‌نگاری اگر بخواهیم چیزی بگوییم همین قدر کافی است که یادی کنیم از «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده کلمبیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات. مارکز از روزنامه‌نگاری به عنوان بهترین حرفه جهان یاد می‌کند. این نویسنده فقید "صد سال تنهایی" که خود نویسندگی را با روزنامه‌نگاری آغاز کرده است می‌گوید: "هیچ شغلی بهتر از روزنامه نگاری نیست."

در فاصله بیست و پنج سال گذشته مقالات منتشر شده در رابطه با واژگان تخصصی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی (لیسانس) به سازمان صدا و سیما رفتم و در آنجا به مدت دو سال در اداره بین الملل و نیز برای گروه ورزش در تولید مشغول به کار شدم. ترجمه متون بسیار متعدد و مهمی در آن سازمان بر عهده ام قرار گرفته که دو اساسنامه‌ی اتحادیه‌های سازمانهای رادیوتلویزیونی آسیا و اقیانوسیه موسوم به ABU ‌و سازمانهای رادیوتلویزیونی کشورهای اروپایی موسوم به EBU از جمله مهمترین ترجمه‌های تخصصی ام در آن سازمان بود. همچنین ترجمه اپیزودهای برخی برنامه های ورزشی متعددی که در آن مقطع زمانی در جدول پخش برنامه های ورزشی تلویزیون قرار داشت بر عهده ام بود.

تابان‌خواجه‌نصیری - اواخر  دهه ۷۰ همان زمان در اوایل دهه ۷۰ برخی از اولین کارها و اخبار علم و فن‌اوری‌های مهم آن زمان در زمینه‌های مختلفی چون ارتباطات و بخصوص ارتباطات ماهواره‌ای نیز مقالات متعددی در رابطه با رویدادهای ورزشی مهم همچون المپیک و یا تجهیزات پخش رادیوتلویزیونی و ارتباطات ماهواره ای و ... در هفته‌نامه سروش منتشر شد. در اوایل دهه ۷۰ و بعد از اواسط دهه ۷۰ همکاریم با سازمان‌های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر کتاب و ناشرین و مطبوعات به صورت جدی آغاز شد و اولین کارهای روزنامه‌نگاری‌ام از جمله مصاحبه‌ها، مقالات و نوشته‌ها و پژوهش‌هایم در نشریاتی چون علم الکترونیک و کامپیوتر، شبکه و ... و بعدها در نشریات دیگری چون «فرهنگ مردم» و ... منتشر شد. از آن سالها، دو سه مطلب و مقاله و مصاحبه‌هایی که داشتم بسیار برجسته بود: در «علم الکترونیک و کامپیوتر» برای اولین بار در چارچوب یک سری مقالات پشت هم اولین کسی بودم که در مطبوعات شروع کردم به آموزش مفاهیم اولیه و اساسی وب و اینترنت و علی الخصوص شروع کردم به آموزش زبان علامت‌گذاری HTML و جاوااسکریپت. دیگر، حاصل بیش از شش ماه پژوهش وضعیت موجود اینترنت و کارکرد و کاربرد حرفه‌ای آن در آن زمان و آن سالها، منجر شد به نگارش چندین و چند گزارش مختلف، از جمله پژوهشی تحت عنوان «سایبرپانک» که در علم الکترونیک و کامپیوتر منتشر شد.

یکی از علم الکترونیک و کامپیوتر از اوایل دهه هشتاد تا حال حاضر مقالات و مطالب و ترجمه‌هایم اکثرا در همین سایت و در وبلاگ‌های مرتبط و یا سایت‌های مرتبط و بعد چاپ و نشر آنها در مطبوعات و نشریات متعدد بوده است که برخی از آنها به مرور به عنوان نوع یا نمونه ای از کارهای ترجمه‌ام برای دریافت به صورت فایل پی دی اف یا لینک فعال به منبع روی سایت یا اینترنت قرار می گیرد.





نسخه پی دی اف آماده  دریافت









روایتی از علم و فن‌آوری
درباره «روایتی از علم و فن‌آوری»


 روایتی از علم و فن‌آوری علم نوعی فعالیت فکری و عملی است که شامل مطالعه سیستماتیک ساختارها و رفتارهای فیزیکی و طبیعی جهان از طریق مشاهده و آزمایش است. بنابر این تعریف، هر گونه فعالیت فکری و عملی که پروسه و مسیری غیر از این را دنبال کند، فعالیتی غیرعلمی یا شبه علمی است. ...

فن‌آوری تکنولوژی یا فن‌آوری (واژه‌ای از ریشه‌ی یونانی است به معنی "علم هنر و صنعت"، ۱) Techne به معنی "هنر، مهارت، تردستی" و ۲) -logia به معنی -شناسی - به عبارتی دیگر به مجموع تکنیک‌ها، مهارت‌ها، روش‌ها و فرآیندهای مورد استفاده در «تولید» گفته می‌شود. تولید کالا و عرضه خدمات برای تحقق یافتن اهداف مشخص و مورد نظری است تا به واسطه‌ی آن انسان زندگی بهتر و راحت تری داشته باشد، در این مسیر تحقیقات علمی و فن‌آوری می‌تواند مجموعه‌ای از دانش و فنون، فرآیندها و موارد مشابه را دربر بگیرد، یا می‌تواند در ماشین‌ها جاسازی شود تا به این ترتیب امکان بهره‌برداری از آنها حتی برای افرادی که هیچ اطلاع دقیقی از کارکرد یا کارکردن با آنها را ندارد نیز فراهم شود. در این فرایند سیستم‌ها (به عنوان مثال ماشین‌آلات) با استفاده از فن‌آوری، شیوه‌های انجام کار را تغییر می‌دهند و مطابق با استفاده از سیستم، آن را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که در نهایت نتیجه مورد نظر حاصل می‌شود. در حالی که در حال نوشتن این متن بودم چندین و چند مثال به ذهنم رسید که شما می‌توانید با تجسم آن مثال‌ها مفهوم تکنولوژی را بهتر درک کنید. مثلا ماشین‌های بزرگی که برای حفر تونل طراحی شده‌اند (TBM) این ماشین‌ها ترکیبی از فن‌آوری‌های مختلف هستند که در کنار هم قرار گرفته‌اند برای انجام و اجرای سریعتر و دقیق‌تر کارهای بسیار بزرگ و شگرف. یا مثلا توربین‌های بخار بسیار بزرگ که با آنها برق تولید می‌شود. ساده‌ترین شکل فن‌آوری ، توسعه و استفاده از ابزارهای اساسی است. کشف ماقبل تاریخ چگونگی کنترل آتش و انقلاب نوسنگی بعد از آن، خیلی چیزها را تغییر داد و متحول کرد، کشاورزی را متحول کرد، منابع غذایی موجود را افزایش داد و همه ی اینها به سرعت باعث شد تا انسان با پختن خوراک خود به مرور باهوش‌تر شود. اختراع «چرخ» که حاصل همین هوشمندی است باعث شد تا انسان به مسافرت و کنترل محیط خود بپردازد. تحولات در زمانهای تاریخی مختلف، از جمله دستگاه‌های چاپ، دستیابی به برق و تلگراف و تلفن و اینترنت ، بسیاری از موانع فیزیکی که در مقابل «ارتباطات» بین انسان‌ها بود را به سرعت كاهش داده به ما انسانها این اجازه را داد كه در مقیاس جهانی آزادانه‌تر در تعامل باشیم. همه اینها مانند معجزه‌ یا معجزه‌هایی است که پشت هم برای انسان رخ دادند و با آنها انسان به مقطع کنونی از تاریخ حیات خود بر کره زمین رسید که به فضا و به لبه‌ی منظومه شمسی سفر کرده است، از دورترین کرات عکس برداری می‌کند و به سفرهایی طولانی تر و مهیج‌تر می‌اندیشد.

فلاسفه یونان باستان حدود سیصدوشصت تا ششصد سال قبل از میلاد مسیح، اولین تفکرات و اندیشه‌های فلسفی بشر توسط یونانی‌ها پایه‌ها و مبانی اصلی «علم» را بنیان نهاد. در فاصله همین ۲۵ قرن مباحثات فلسفی مختلفی در مورد استفاده از علم و فناوری بوجود آمده است و اختلاف نظرها در مورد اینکه آیا فناوری وضعیت انسان را بهتر کرده، بهبود بخشیده یا نه، وضع آن را بدتر کرده است، اختلاف نظرهایی وجود دارد. که از میان اینها می‌توان به تفکراتی چون نئودوديسم، آناركوبدويسم و جنبش‌هاي ارتجاعي مشابه اینها اشاره کرد که با انتقاد از توسعه و فراگيري تكنولوژي، اظهار مي‌كنند كه اين مسیر و این امر رو به انحطاط است و در نهایت به محيط زيست صدمه زده و می زند و افراد و انسان‌ها را به کلی با هم بيگانه کرده و مي كند. از طرف دیگر طرفداران ایدئولوژی‌هایی مانند transhumanism (تراانسان گرایی) و techno-progressivism (پیشروگرایان فن‌آوری)، پیشرفت تکنولوژی را به نفع جامعه و شرایط انسانی می‌دانند.

تراانسان‌گرایی یا Transhumanism (که از آن به اختصار H+ یا h+ نیز یاد می شود) یک جنبش فلسفی بین‌المللی است که با توسعه و ایجاد فن‌آوری‌های پیشرفته، پیچیده و گسترده‌ برای تقویت حافظه، عقل و فیزیولوژی انسان موافق است و از آن حمایت می‌کند و بر همین اساس با اعمال تغییراتی در ژنوم انسان با مقاصدی مانند شبیه‌سازی و یا ترکیب با تجهیزات و روبات‌های هوشمند موافقت دارد. در این فضا به این موضوع و بحث ربات‌ها و اساسا هوش مصنوعی بیشتر پرداخته می‌شود.

 تابان خواجه‌نصیری - تهران - ۲۰۱۹ در فاصله‌ی سی سال گذشته، با کنجکاوی، عشق و علاقه‌یی عجیب به حال و آینده بشر و آینده علم و تکنولوژی اندیشیده‌ام و از هر فرصتی برای آموختن و آموزش بیشتر استفاده کرده‌ام. در این مسیر، مقالات و یادداشت‌های متعددی نوشتم که برخی از آنها را شما در صفحاتی که قبلا در فیسبوک داشتم ملاحظه کرده‌اید اکنون، اینجا در این فضا دنبال می‌کنید.

از اوایل دهه هشتاد تا حال حاضر مقالات و مطالب و ترجمه‌هایم اکثرا در همین سایت و در وبلاگ‌های مرتبط و یا سایت‌های مرتبط و بعد چاپ و نشر آنها در مطبوعات و نشریات متعدد بوده است که برخی از آنها را به مرور برای دریافت به صورت فایل «پی دی اف» یا لینک فعال به منبع روی سایت یا اینترنت اینجا قرار می‌گیرد.

تهران - تابان خواجه‌نصیری - ۲۰۱۹



نسخه پی دی اف آماده  دریافت










روایتی از کپی‌رایت

درباره «روایتی از کپی رایت»


تلاش‌ها و کارهای روزنامه‌نگاری برای احقاق حق شخصی و گروهی حدود چهل سال پیش همزمان با آغاز انقلاب شروع کردم به آموختن موسیقی و ساز گیتار را به عنوان ساز اصلی و موسیقی پاپ و بعدها جز و بلوز را به عنوان سبک یا ژانر موسیقی‌های مورد علاقه‌ام انتخاب کردم. آن زمان هیچ دیدی از آینده این نوع موسیقی وجود نداشت و حتی حمل و نقل ساز تا حدود یک دهه بعد از انقلاب ممنوع بود. ...

کپی‌رایت هفت هشت سال بعد شروع کردم به آهنگسازی و ترانه‌سرایی، اولین ترانه‌هایم را سی و دو سال پیش ساختم و برخی از آنها را در آلبومی گردآوردم تا در موقعیتی مناسب برای دریافت مجوز اقدام کنم. اوایل دهه هفتاد صدا و سیما برای اولین بار اقدام به پخش برخی از آثار نزدیک به موسیقی پاپ کرد و اواسط دهه هفتاد مجموعه‌ای از حدود ده ترانه را برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد بردم. در اولین بررسی‌ها شورای شعر و موسیقی وزارت ارشاد به کارهای من در حوزه ترانه و موسیقی مجوز نداد و روی تمام بندهای اشعار و کلام ترانه‌هایم خط قرمز کشیدند. سرنوشتی که از آن می‌توانم به عنوان اولین شکست زندگی‌ام در دوران جوانی یاد کنم.

انعکاس نامه سرگشاده ام به ارشاد در طیف وسیعی از مطبوعات چون خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه سرمایه و نشریه های نامه و حافظ اواخر دهه هفتاد دوستانی با من تماس گرفتند که تابان چه نشسته‌ای که فردی به نام هومن بختیاری در فرهنگسرای شفق به همراه گروهش دارد چند تا از ترانه‌های تو را با نام بردن از افراد دیگری به عنوان شاعر و آهنگساز می ‌خواند و اجرا می‌کند. بلافاصله اقدام به پیگیری کردم و با این فرد تماس گرفتم او را از ادامه این حرکت منع کردم. در شرایطی که وزارت ارشاد به صاحب اصلی اثر مجوز نداده بود داشتند ترانه‌هایم را می‌خواندند و اجرا می کردند و با آن پول در می‌اوردند. خبرهایی می‌رسید که برخی از خوانندگان در کیش دارند ترانه هایم را می‌خوانند در حالی که من در کش و قوس و درگیر امور بروکراتیک (کاغذبازیهای اداری مربوط به دریافت مجوز) بودم.

تابان‌خواجه‌نصیری - دهه ۷۰ همین باعث شد تا من بحث کپی‌رایت را به صورت خیلی جدی از همان زمان دنبال کنم. اوایل دهه هشتاد مطلع شدم که فردی به نام وحید حاجی‌تبار یکی از ترانه‌هایم را با عنوان «توی مهتاب» در آلبومی به نام «عشق‌های دروغین» ضبط و منتشر کرده است با مجوز وزارت ارشاد اسلامی، تمامی آن بندهایی که برای من خط قرمز کشیده بودند را حاجی تبار موفق به دریافت مجوز شده بود! چند وقت بعد از آن در شبکه ماهواه ای ام آی تی وی فرشید نوابی در برنامه زنده - گیتار شکسته - (که حتی نام برنامه‌شان را هم از روی ترانه‌ام برداشته بودند) ادعا کرد که سازنده این اثر یعنی ترانه «شعر کوچه» است. این قطعه تضمینی از شعر کوچه شادروان فریدون مشیری است که با اجازه خود ایشان در سال ۶۶ ساخته بودم. بلافاصله با این افراد تماس گرفتم و آنها را از اجرای ترانه‌ام منع کردم و شرح این ماجراها را در نامه ای سرگشاده برای وزارت ارشاد و مطبوعات آن زمان نوشتم و ارسال کردم.

حضور در دفتر نشریه وزین هنر موسیقی و گفتگو با استاد مهدی ستایشگر صاحب امتیاز و سردبیر محترم نشریه و چاپ مقاله در شماره ۷۳ مرداد ۸۵ بخش «روایتی از کپی رایت» اساسا اختصاص دارد به بیش از بیست سال تمام دوندگی‌ها و فعالیت‌هایم برای احقاق یک حق ساده از دست رفته و پامال شده ام به عنوان شاعر، آهنگساز، خواننده و نوازنده گیتار و پدیدآورنده این ترانه‌ها در ایران. وزارت ارشاد اسلامی هیچگاه به تابان خواجه‌نصیری برای اجرا و ضبط آثارش تاکنون هیچ مجوزی نداده است.

نسخه پی دی اف آماده  دریافت برداشت ادبی! در موسیقی پاپ ایران
نوشته: تابان خواجه‌نصیری
هنر موسیقی - مرداد ۸۵
لینک دانلود فایل پی دی اف

https://tinyurl.com/ycw7zjmd




روایتی از فرهنگ و هنر

درباره «روایتی از فرهنگ و هنر»


تلاش‌ها و فعالیت‌های روزنامه‌نگاری برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور فرهنگ و هنر يكی ديگر از علاقمند‌ی‌های من است. در اين يادداشت‌ها از فرهنگ و هنر، ادبيات، شعر، داستان و موسيقی و كتاب خواهم نوشت. از هفت هشت سالگي شعر و شاعری را دوست داشتم، يادم مي‌آيد كه تازه خواندن و نوشتن را شروع كرده بودم كه دلم مي‌خواست كتابچه شعری هم برای خودم درست كنم و بالاخره هم اين كار را كردم و پراكنده، اولين نوشته‌هايی را كه در آن زمان فكر می‌كردم چيزي جز شعر نيست در دفترچه‌ی كوچكي گرد آوردم. شاهدم از اين ماجرا کسی است كه شايد تنها چند روز بعد از تهيه‌ی دفترچه آن را به نفع آيندگان مصادره كرد! . ...

 ادبیات با نگاهی تازه نمي‌دانم، شايد هنوز آن دفترچه كوچك را پهلوي خودش نگاه داشته باشد. روزی مي‌گفت، اين را نگاه داشته‌ام كه يك روزی اگر براي خودت كسي شدی، آن را چاپ كنم تا همه بدانند كه اوايل، چه شعرهاي مزخرفی می‌گفتی! فکر می‌کرد با این کار منصرف می‌شوم و شعر و شاعری را به کل کنار می گذارم. بعد از آن، شعر گفتن و داستان نوشتن را كنار نگذاشتم، اينها علاقه‌های من بود، چطور مي‌توانستم آنها را كنار بگذارم.

برخی از نوشته‌ها یا ترجمه‌هایم از مقالات فرهنگی و هنری در نشریات گوناگون چون فرهنگ مردم و ... به چاپ رسیده است برايم مهم نبود كه ديگران درباره چيز‌هايی كه می‌نوشتم بخصوص اشعارم برای خرگوش‌ها و گربه‌ها و گنجشک‌ها چه فكری می‌كنند، فكر می‌كردم كه وقتی آدم احساسی دارد يا وقتی فكری و انديشه‌ای در سرش دارد که چرخ می زند، وقتی مي‌تواند بخواند، می‌تواند بنويسد و خوب خيلي حيف است كه ننويسد. پس برای همین نوشتم، اما برای خودم و ديگر دفترچه‌ای هم برای نوشته‌هايم درست نكردم، حالا كه سنم از پنجاه گذر کرده دارم خودم را برای دور افتخار با پرچم آماده می کنم.

تابان‌خواجه‌نصیری - اواخر دهه ۷۰ فرهنگسرای هنر حالا که دور تا دورم را كاغذ و نوشته‌هايی فراگرفته كه فکر می کنم تنها راه باقی‌ماندنشان در اين است كه آنها را به صورت اين يادداشت‌ها در اين سایت بياورم. نمي‌دانم تا چه حد موفق مي‌شوم كه اين يادداشتها را جمع‌اوری كنم، اما هر چه باشد، سعی مي‌كنم، آنهایی را در اينجا قرار دهم كه نه فقط خودم، كه ديگرانی هم كه آنها را خوانده يا شنيده‌اند پسنديده‌ باشند. شايد اين از دل نوشته‌هايم به دلتان بنشيند كه اگر اين چنين شد، نظراتتان را برايم بنويسيد، خوشحال مي‌شوم آنها را بخوانم و بدانم.

بیگانه - اواخر دهه ۷۰ در فاصله‌ی سی چهل سال اخیر برخی از یادداشت‌ها، اشعار و یا داستان‌ها یا ترجمه‌هایم و یا حتی برخی از طرح‌ها و کاریکاتورهایم در نشریات یا سایت‌های مختلف منتشر شده است که شما در این قسمت به مرور با آن‌ها آشنا می‌شوید و در این بخش یا تحت همین عنوان فرهنگ و هنر آن مطالب را برای مطالعه خواهید یافت.

نسخه پی دی اف آماده  دریافت وبلاگ نماد تاریخ شفاهی و فولکلور اینترنتی
نوشته: تابان خواجه‌نصیری
نشریه فرهنگ مردم -
لینک دانلود فایل پی دی اف

مقاله قدیمی وبلاگ نماد تاریخ شفاهی و فولکلور اینترنتی




روایتی از ترجمه متون فنی و واژگان تخصصی

درباره «روایتی از ترجمه فنی و واژگان تخصصی»


ترجمان علوم و فنون مختلف اولین سنگ بنای توسعه رشته‌ی تحصیلی و دانشگاهی ‌ام در اصل زبان انگلیسی و ترجمه است و الان در حدود سی سال است که هر روز درگیر کارهای مرتبط با زبان و ادبیات انگلیسی، زبان‌شناسی، فرهنگ نویسی، ترجمه و ترمینولوژی رشته‌های مختلف علوم و ترجمه متون فنی و تخصصی هستم. شما برای این که بتوانید ترجمه خوب و قابل قبولی از یک متن تخصصی ارائه دهید لازم است که آشنایی و حتی تسلط خوبی نسبت به موضوع و رشته ی اصلی زبان مبدا داشته باشید و این امر نیازمند مطالعه دقیق و بسیار در آن رشته ‌ی تخصصی است. تصویری که اینجا ملاحظه می‌کنید کتیبه ی معروف رزتاست،کتیبه ای که در مصر باستان یافت شده و (با قدمتی حدود ۴۰۰۰ سال) کهن‌ترین کتیبه‌ای است که روی آن یک متن به سه زبان نوشته شده است و در حقیقت قدیمی ترین و معروف ترین نماد ترجمه است. ...

کپی‌رایت بار دیگر در بحث ترجمه ما با موضوع بسیار مهم کپی رایت روبرو هستیم و لازم است که مترجمین و مراکز نشر ایران به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند. در جهان، صنعت چاپ و نشر ایران را جدی نمی گیرند چرا که ما کپی رایت نداریم و این قانون و حقوق بسیار مهم در کشور ما جدی گرفته نشده است برای همین رویکرد من در رابطه با بحث ترجمه، بیشتر یک رویکرد تحقیقی و پژوهشی است به این معنا که در فاصله سی سال گذشته ترمینولوژی و بحث واژگان تخصصی و ترجمه‌های فنی بخصوص در رابطه با صنایع و رشته ‌های مرتبط با رایانه‌ها، شبکه و وب و اینترنت و برنامه‌نویسی یا اساسا فن آوری اطلاعات بسیار حائز اهمیت بوده است.

در فاصله بیست و پنج سال گذشته مقالات منتشر شده در رابطه با واژگان تخصصی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی (لیسانس) به سازمان صدا و سیما رفتم و در آنجا به مدت دو سال در اداره بین الملل و نیز برای گروه ورزش در تولید مشغول به کار شدم. ترجمه متون بسیار متعدد و مهمی در آن سازمان بر عهده ام قرار گرفته که دو اساسنامه‌ی اتحادیه‌های سازمانهای رادیوتلویزیونی آسیا و اقیانوسیه موسوم به ABU ‌و سازمانهای رادیوتلویزیونی کشورهای اروپایی موسوم به EBU از جمله مهمترین ترجمه‌های تخصصی ام در آن سازمان بود. همچنین ترجمه اپیزودهای برخی برنامه های ورزشی متعددی که در آن مقطع زمانی در جدول پخش برنامه های ورزشی تلویزیون قرار داشت بر عهده ام بود.

تابان‌خواجه‌نصیری - اواخر  دهه ۷۰ همان زمان در اوایل دهه ۷۰ برخی از کارها و اخبار علم و فن‌اوری های مهم ارتباطات و نیز مقالات متعددی در رابطه با رویدادهای ورزشی همچون المپیک و یا تجهیزات پخش رادیوتلویزیونی و ارتباطات ماهواره ای و ... در هفته‌نامه سروش منتشر می‌شد. در اوایل دهه ۷۰ نگارش و ترجمه برخی از متون سخنرانی مدیران رده بالای صدا و سیما و از جمله مهمترین آنها متن برخی از سخنرانی های ریاست وقت آن سازمان را انجام داده بودم. از اواسط دهه ۷۰ همکاری با سازمان‌های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر کتاب و ناشرین به صورت جدی آغاز شد و اولین ترجمه‌هایم در نشریاتی چون علم الکترونیک و کامپیوتر، شبکه و ... و بعدها در نشریات دیگری چون «کامیاب» و «فرهنگ مردم» و ... منتشر شد.

حضور در میان اعضای تحریریه نشریاتی چون شبکه، کامیاب و ... از اوایل دهه هشتاد تا حال حاضر مقالات و مطالب و ترجمه‌هایم اکثرا در همین سایت و در وبلاگ‌های مرتبط و یا سایت‌های مرتبط و بعد چاپ و نشر آنها در مطبوعات و نشریات متعدد بوده است که برخی از آنها به مرور به عنوان نوع یا نمونه ای از کارهای ترجمه‌ام برای دریافت به صورت فایل پی دی اف یا لینک فعال به منبع روی سایت یا اینترنت قرار می گیرد

نسخه پی دی اف آماده  دریافت









روایتی از کار از راه دور



روایتی از هرزنامه ها



روایتی از جستجوی ما



روایتی از بازاریابی اینترنتی



روایتی از تبلیغات و اینترنت



روایتی از موفقییت

 
 

© Copyright 1998 - 2023, webfaqt.com - Taban Khajehnassiri. All rights reserved.

اعلاميه کپي رايت ما